Rynek samochodów używanych przeżywa prawdziwy renesans. Zmieniły się nie tylko preferencje klientów, ale także sama specyfika sprzedaży. Cyfryzacja i nowe technologie pozwalają na lepsze wyszukiwanie, analizę i dopasowanie samochodu do potrzeb i możliwości. Zmiany te potwierdzają Dealerzy i liczne raporty. Na przykład TEN opublikowany w maju 2024 przez serwis Autovista24.
Jak rozwija się rynek samochodów używanych?
Pierwszy kwartał 2024 roku przyniósł bardzo dobre wiadomości dla rynku samochodów używanych. Wszystkie główne rynki europejskie odnotowały wzrost sprzedaży. Jak wynika z najnowszych badań McKinsey, rynek samochodów używanych w USA i Europie osiągnął wartość niemal 1,2 biliona dolarów w 2023 roku.¹ Pandemia zmieniła dynamikę tego rynku. Teraz to preferencje konsumentów, podaż i popyt kształtują nowe trendy. Ten dynamiczny rozwój jest napędzany przez wiele czynników. Jednym z najważniejszych jest rosnąca rola technologii.
Gdzie zapadają decyzje zakupowe?
Decyzje zakupowe w kontekście zakupu samochodu używanego prawie zawsze mają swój początek w sieci (95% według badania McKinsey). Potencjalni klienci wykorzystują media digitalowe, blogi, social media, strony www do poszukiwań idealnego produktu, testów, rekomendacji, porównań czy w końcu – realizacji zakupu. Brak zainteresowania nowymi kanałami dotarcia do potencjalnego klienta może skutkować utraceniem możliwej sprzedaży. Z tego powodu dealerzy samochodów używanych coraz częściej pojawiają się w mediach społecznościowych, realizują Social Selling, umożliwiają korzystanie z zaawansowanych rozwiązań digitalowych, tak, aby maksymalnie ułatwić podjęcie decyzji zakupowej.
Jak technologie zmieniają rynek samochodów używanych?
Możliwości i formy sprzedaży online samochodów używanych wciąż się zmieniają. To już nie tylko platformy sprzedażowe, ale całe serwisy, w których znajdziemy ogromną bazę wiedzy i szeroki zakres usług – od szczegółowych opisów po wirtualne wycieczki po wnętrzach samochodów.
Zmiany na rynku sprzedaży samochodów używanych wymusiła też sztuczna inteligencja. Jej algorytmy wykorzystywane są między innymi do oceny stanu technicznego pojazdów, wyceny samochodów i personalizacji ofert. Korzystają na tym zarówno sprzedawcy, jak i kupujący.
„Dzisiejsze trendy i rosnąca sprzedaż samochodów używanych stawiają nowe wyzwania przed klientami. Widzimy potrzebę optymalizacji procesów zakupu i sprzedaży, cyfryzacji dokumentów oraz integracji z platformami wspierającymi sprzedaż pojazdów. W odpowiedzi oferujemy nowoczesne rozwiązania z portfolio Grupy EAG, w tym platformę OMNETIC oraz usługi analizy danych, wyceny pojazdów czy mobilnej oceny stanu technicznego, dedykowane dla rynku samochodów używanych.” – komentuje Marcin Zaborowski, Chief Growth Officer SoftVig.
Nowoczesne rozwiązania, o których wspomina to np.:
- zarządzanie stockiem,
- pełna kontrola procesów sprzedaży i zakupu,
- wsparcie w dekodowaniu VIN,
- digitalizacja dokumentów,
- cyfrowe certyfikaty,
- nowy sposób komunikacji z klientem,
- integracja z platformami takimi jak OTOMOTO/MyWeb,
- zarządzanie leadami z różnych źródeł
- publikacja zdjęć na stronach WWW dealerów.
SoftVig – partner w cyfrowej rewolucji
Jak SoftVig odpowiada na wyzwania nowej sprzedaży samochodów używanych?
Naszym zdaniem przyszłość należy do cyfryzacji. Dlatego stworzyliśmy system OMNETIC, który wspiera dealerów samochodów w sprzedaży online. Dzięki tym rozwiązaniom nasi klienci mogą:
- Zautomatyzować kluczowe etapy zakupów – od identyfikacji i wyceny pojazdów, przez ich mobilną inspekcję, po finalizację transakcji, skracając czas potrzebny na przeprowadzenie zakupu.
- Szybciej generować przychody dzięki automatyzacji i zintegrowanym narzędziom czas potrzebny na finalizację sprzedaży może się skrócić.
- Wspierać proces trade in – czyli sprawnej wymiany pojazdów – rozpoczynając od oceny stanu pojazdu, po zakup i sprzedaż.
Cyfryzacja procesów w sprzedaży samochodów używanych to nie tylko trend, ale konieczność. Dzięki nowoczesnym technologiom dealerzy mogą zwiększyć swoją efektywność, poprawić jakość obsługi klienta i zdobyć przewagę konkurencyjną.
Przyszłość już tu jest. A SoftVig jest gotowy, aby Ci w niej towarzyszyć.
¹ McKinsey & Company, Data and analytics in the driver’s seat of the used-car market